4.4.12

Frivillig i Absa Cape Epic - the untamed african mtb race

Cape Epic - waterpoint
Cape Epic som til neste år feirer sitt 10. år hadde i år ca. 850 personer involvert i avviklingen av rittet med 1200 deltakere dette året. Av disse er det bare 45 stykker som er/kalles frivillige (volunteers) og de fleste av disse jobber på waterpoints.
Det er ulikt antall waterpoint på de ulike etappene avhengig av lengden på etappene. Alt fra et til fire. På waterpoint får rytterne drikke og energipåfyll.
Av drikke er det vann, cola og energidrikken Energade det går i. I ulike blandingsforhold og mengder. Et hit var flat coke - 50% vann og 50% cola. Rytterne forsynte seg fra beger vi fyllte opp til dem - og fikk påfyll på en eller flere av flaskene sine.
Rytterne fikk mulighet for å forsyne seg av ulike typer frukt: eple/banan/mandarin , goderi, muffins/kakr og lav GI bar. Med ulikt utvalg på de ulike waterpoints.
Alt sammen foregikk i et vannvittig høyt tempo. Ettersom vi jobbet på waterpoint 1 som var tettest på starten var rytterne forholdsvis samlet når de kom til vårt sjekkpunkt og alt var overstått i løpet av noen timer tidlig på dagen





Hektiske timer
Først kom fronten som såvidt hadde tid til å drikke/spise eller fylle flasker. I lag med dem kom et stort oppbrudd av mediefolk, tilskuere (når vi var på spectator point) og selvfølgelig leder(motor)sykkelen.
I midten kom den store gruppen av syklister. Mens de var på waterpoint gikk det i ett med påfyll av beger og flasker samt utdeling av mat. Til slutt ble det mer og mer stille før Sweep - rytteren kom og fortalte at nå var det ikke fler i trasseen.


Syklistene og syklene var ganske skitne når de kom til waterpoint, spesielt den ene dagen det regnet. Da var det veldig populært å kunne tilby brill/solbrille-puss. Ble litt overrasket da en av rytterne en av dagene plutselig sprang bak meg og pusset brillene sine i den hvite t-skjorten min.

Ved avgang til waterpoint tidlig om morgenen - som regel senest 5.30 - var det en hel kortesje som kjørte avgårde: Minibussen med de frivillige; lastebil med mat, drikkevarer, partytelt; bil og henger med gjerder og sponsorbannere, samt søppeldunker; bil med henger med toaletter; Red Bull - bil med DJ og musikk.

Hvorfor frivillig i Cape Epic
Vi jobbet som frivillige for å komme under huden på rittet og i nærkontakt med rytterne. En annen viktig grunn til å være frivillig i rittet er at du er sikret plass i neste ritt. Andre er der for å følge venner/familie som deltar i rittet. Til sist er det selvfølgelig de som er der rett og slett for å støtte opp om 'en god sak', være en del av fellesskapet.

Hvordan
For å bli frivillig i Cape Epic må man søke om det på nettsiden deres. Vi fikk ikke spurt noen om hvor stor pågang det er på dette, men jeg kan tenke meg at det er ganske ettertraktet. Når det er klart at du kan bli med må du betale 3500 zar hvis du er frivillig for første gang eller 1000 zar hvis du har vært med som frivillig tidligere. Under rittet får du kost og logi som rytterne. Dvs at du bor (alene) i et tomannstelt i riders camp, spiser i lag med rytterne og får lunsjpakke akkurat som rytterne. Ved ankomst får du utdelt arbeidsklær som skal brukes når du jobber på waterpoint og Cape Epic klær som skal brukes ved andre annledninger, feks Volunteers Apreciation Night.

Jeg tenker at det er store forskjeller på å være frivillig for Cape Epic og det å være frivillig for offroadfinnmark. De største forskjellene har bakgrunn i forskjellen mellom de to samfunnene og spesielt lønningene. Der Cape Epic kan betale en ganske stor mengde mennesker (crew) med en (i våre øyne) en nokså lav lønn, har offroadfinnmark ikke økonomi til det.

1 comment:

Gerit Pfuhl said...

hadde ikke visst dette! Men en smart metode å sikre seg startplasser. Dere må nesten gjør det motsatte for OF700. Eller gjør det som en britisk Adventure Race gjør, bortsatt fra noen obligatoriske sjekkpunkter må alt taes med selv - da blir kostnader for organisatorene lavere (og startavgift) og den ville karakteren kommer mer framme. Det ville også våre logistisk enklere. Med andre ord: sats på en flerdageritt med full-support som Trans-Alp eller Cape Epic OG/ELLER en OF700 med litt mat-support (på hytter, tettsteder) men ingenting annet, det reduserer vel prisen!? Det er likt som de gjør på Iditarod!