2.1.16

Da Norge ble dansk (igjen) 2013

... eller Mye mer enn bare et ritt

Christopher Glimberg Rønnes reportasje fra årets Offroadfinnmark700, hvor dansk urkraft satte ny løpsrekord - og hvor journalisten selv måtte bryte etter 30 timer på setet.

"Jeg har drømt om dette i fem år. Det er fantastisk å stå her nå". Øynene er rødsprengte av trøtthet og anstrengelse, og Erik Skovgaard Knudsens karakteristiske lyse villmannsskjegg stritter mudderflekket til alle sider. Han og makkeren Esben Kronborg har nettopp kjørt over målstreken som suverene vinnere av dette års Offroadfinnmark 700. De har hatt en gjennomsnittsfart på godt over 17 kilometer i timen, og dermed knust all konkurranse. Den livsviktige væsken er blitt samlet opp sittende på sykkelen i en av de utallige elvene som skal krysses på ruten i samenes øde landskap på grensen mellom Norge og Finland. Nå holder de to danskene rundt hverandre - og en sjekk på 35.000 norske kroner.

Tempokongens gale idé
Det er vanskelig å trene til rittet og umulig å forestille seg hva det innebærer. Det blir kalt, "Det vakreste og det verste". En etappe på 700 kilometer på mountainbike for lag på to eller tre deltakere - gjennom mudder, elver, sletter med dramatiske nedkjørsler og bratte stigninger. Fra den 30. juli til den 2. august. Med sykkelen på skuldra over iskalde elver, en myggsverm evig summende om ørene, og midnattssolen som visker ut døgnet sin normale rytme.
Det begynte som Jørund Greibrokk sin ville idé tilbake i 2008. Den tidligere nordnorske mester i tempo kjørte rundt i området omkring byen Alta for at finne nye mtb spor, da idéen om at skape et ritt for de få og tøffe langsomt tok form. Fem år senere er Offroadfinnmark 700 den avgjørende styrkeprøven for mange utholdenhetsryttere og mtb-eventyrere verden over. Side om side konkurrerer verdenselite-atleter med viljesterke mosjonister. I år stiller i alt 10 lag til start på den lange 700 kilometer distansen. Feltet teller blant annet to verdensmestere, de russiske mestere, tre danske lag og to mix lag.

Rolig start
Rittet settes i gang tirsdag klokken 18. Atypisk flott sommervær har lurt de korte buksene frem. Mange tilskuere har møtt frem for å sende rytterne avgårde. I feltet hersker det en avslappet stemning. Her er ingen arroganse eller påtatt overlegenhet, men en hjelpsomhet som holder hele rittet igjennom. På ryggen har hver rytter en ryggsekk i 20 liters størrelse med obligatorisk utstyr som verktøy, varme klær, mobiltelefon, aluminiumsfolie og reservedeler. Det kan bli verdifullt på de ensomme strekningene mellom stasjonene i det ustabile Finnmarksværet.. Jeg er spent! Min makker Jens Aagaard sjekker GPS sporet på Garmin- enheten. Jeg gir min kone, Cecilia en klem. Hun skal fra en ATV ta bilder sammen med rittets øvrige medieteam. Dette eventyret er en felles drøm. Hun kysser meg på pannen og smiler.
De første timene er terrenget uskyldig, og vi tilbakelegger raskt de første kilometerne. Som avtalt starter vi rolig ut, så kroppen gradvis kan venne seg til belastningen.
Foran oss har Team Slettestrand Racing29ers lagt seg i spissen. Det lokale norske laget, Rema1000, og ennå et dansk lag, Team Craft, følger etter. At det er Team Slettestrand Racing29ers, som har tatt teten er ingen tilfeldighet. Esben Kronborg og Erik Skovgaard Knudsen har sammen den sterkeste merittlisten i feltet. Skovgaards verdensmesterskap i Mtb-orientering og Kronborgs mange rittseiere vitner om en kraftfull dansk kombinasjon.

Alene - og seg selv som aldri før
Snart kommer vi inn på "Finnmarksterreng" mod Tutteberget. Det er dette vi har ventet på. Lengtes etter og likevel fryktet. Vekk er tilskuere og hus. Den fuktige myrlignende bunn gir tekniske utfordringer og suger kraft fra lårene. Jens sjekker sporet på GPS'en på stemmet, mens vi navigerer gjennom det kuperte viddeterrenget. Klokken nærmer seg midnatt. Beina arbeider rytmisk i stillheten. Vi møter ingen andre på de store, åpne viddene. Kun reinflokkene og midnattssolen er vitner til vårt eventyr her. Vi venner oss til Finnmarksviddas anatomi, som ikke kan sammenlignes med våre normale, danske treningsruter. Vi lærer oss å ta de små bekkene i full fart i stedet for å gå av sykkelen og prøve å hoppe fra sten til sten. Sola kretser over hodene våre uten å overgi seg. Selv om klimaet har været tørt i lang tid, er terrenget tungt og vått, og vi må trille sykkelen over lange strekninger.
Det tar tid å venne seg til ryggsekken. Spesielt på de strekninger med mye stein merkes vekten på skuldrene. Min fulldempede Specialized Epic tar heldigvis de verste støtene. Vi når første sjekkpunkt med mat på fjellstua i Jotka. Det røde trehuset blir vårt første riktige møte med det korps av 140 frivillige, som hvert år reiser pelene i Sirkus Offroadfinnmark. Som på alle sjekkpunkter gir de frivillige sin varme og hjelpsomhet oss ny giv. Efter en fett- sukker- og kullhydratrik ta'-selv-buffet fortsetter vi som nummer syv i feltet - tre minutter etter Alta-laget med Bjørn Rasmussen og Kjetil Suhr.
Neste etappe er 67 kilometer. I Skoganvarre venter vårt første av i alt tre obligatoriske tre-timers stopp. Jeg merker litt smerter i kneet. Vi fortsetter i litt høyere tempo og passerer Rasmussen og Suhr.

Tom & Jerry-jakten             
I tet øker danskene Kronborg og Knudsen. De to har kun kjørt i 11 timer, men er allerede nesten tre timer foran de nærmeste konkurrentene. De to er favoritter og ligner allerede godt på et vinnerlag. Kampen om andreplassen er annerledes intens. Det lokale håp, Rema 1000, med Robert Øvervold og Tore Olsen kjemper mod det danske laget, Team Craft med Christian Gammelgaard Olesen og Per Thomsen. Christian og Per er to sterke og erfarne herrer, som vet hva det vil si å kjøre fort over lang tid. Øvervold fra Rema 1000 ligner ikke umiddelbart de andre topprytterne i feltet. Den tunge nordmannen deltok i rittet sitt 300-udgave i 2010 og kom sist i mål av alle lag. Siden har fremgangen været eksplosiv for Robert. I 2011 prøvde han krefter med 700 distansen og kom inn på en sjetteplass. I 2012 fik han en femteplass. Og i år ser det ut til at Robert sammen med makkeren Tore Olsen skal på pallen.
Et sant Tom & Jerry-drama utvikler seg mellom Rema 100 og Team Craft. I starten med Team Craft som den jaktende katten. De to har valgt to ulike strategier i kampen om en pallplassering. Rema 1000-laget er ekstremt organisert med et privat servicekorps som ordner alt for dem. De to Rema folkene har kjørt hele traséen igjennom under trening og på forhånd bestemt hvilke bakker som skal sykles, og hvor syklene skal trilles. De har ulike sko med til hver etappe, og ved de store sjekkpunktene "mater" en hjelper rytterne mens de bader. Ikke ett sekund går til spille.  Christian og Per fra Team Craft er efter noen timers tilvenning til terrenget raskest i sporet. Særlig på stigningene er de sterkere end deres motstandere.  De to danskere snakker konstant med hverandre. Om området, utsikten og neste hinder. De to har trent i samme klubb gjennom flere år, men har først innledet deres makkerskap i forbindelse med dette Offroadfinnmark. Slik går det kilometer etter kilometer. Igjennom mere enn halvparten av rittet bytter de to lagene på å være nummer to. Den velsmurte Rema 1000- organisasjonen arbeider knivskarpt i pausene og skaper verdifulle minutter for de to ryttere, som senere tas inn igjen av de raske Craft-guttene. På den korte strekningen fra Mollisjok til Suossjavri, flyr Craft-guttene lavt. De kjører raskest av alle lag og i den siste bakken før stoppet i Suossjavri, kjører danskene forbi deres norske konkurrenter for siste gang. Rema-lagets kamp med de tøffe danskene har kostet. Det den private support gir kan ikke lenger kompensere for danskenes Craft'er.

Drømmen smuldrer
Jeg har kjørt i 22 timer. Siden 12. time har jeg hatt tiltakende smerter i kneet. Vi er på tur til Valjok. Vi har mer enn over halvdelen av distansen igjen. Kneet er rødt og hovnet. Akkurat nå klarer jeg fint å holde sykkelen i gang på flate partier.  Den smertestillende tabletten skulle virke ennå en halv times tid. Så går det fire timer før jeg kan ta neste type smertestillende og deretter en tredje type. Virkningen av tabletten avtar samtidig med at det flate terrenget sluttet. Jeg triller sykkelen opp bakkene, og kneet holder på å låse seg helt. Jeg kan ikke sykle og det er vanskelig nok bare å trille opp bakkene. Det gir ingen mening å fortsette. Jeg sender en tekstmelding til Cecilia. Den drømmen som har vært vår felles ledestjerne det siste året, svinner. Jeg når sjekkpunktet i Valjok rett ved den finske grensen. Min makker kan heldigvis fortsette i lag med det russiske laget. Jeg kjører i bil med mekanikeren Roy de 70 kilometer til neste sjekkpunkt. Her venter Cecilia. I bilens komfortable stillhet suser vi gjennom naturen. Det banker i mitt hovne kne, men jeg savner likevel å være der ute. Den storslåtte, stolte naturen inviterer til å bli opplevd på en terrenggående sykkel - ikke fra et varmt bilsete.   

Målet
23.35 bryter Team Slettestrand Racing29ers gjennom lydmuren i Alta down town. Kort før den oppblåste målportal midt i byen stopper de to kammeratene opp. Innen tilskuere og kameraer får tak i dem, skal de si takk til hverandre. De har med en tid på 53 timer og 35 minutter satt en suveren rittrekord, som vil stå mange år. Erik og Esbens ydmyke vesen og brutale ben har skapt respekt og anerkjennelse i Alta. De neste 30 timer drysser lykkelige rytterne i mål med blanke øyne og hevede arme. De har gjennomført en tour de force i ukjente fysiske og mentale dimensjoner og kommer i mål med en opplevelse for livet. Vi kommer gjerne tilbake. Cecilia for å fotografere og oppleve det enormt velorganiserte team OF - jeg for å sette punktum i et ritt, et ritt som er så mye mere enn bare et ritt...


 Noen sitater
"Selv når jeg ser mål-portalen, ser jeg mig tilbake for å se om de kommer".
Christian Gammelgaard Olesen (Team Craft) om kampen med Rema 1000 om andreplassen.

"Det er kun her oppe, dere er gale nok til å arrangere et slik fantastisk ritt".
Vinner Erik Skovgaard Knudsen, da han passerer målstreken som suveren vinner sammen med Esben Kronborg.

"Denne utgaven er på mange måter det beste Offroadfinnmark, vi har hatt".
Rittleder Jørund Greibrokk om Offroadfinnmark 2013.

"Det er på en slik dag man gjør seg noen tanker om at det kanskje ikke var et sjakktrekk at vi frigjorde oss fra Danmark i 1814".
Rittleder Jørund Greibrokk filosoferer etter dansk dominans i årets OF700.
____

Med en gjennomsnittsalder på 40 år er Offroadfinnmark700 ingen tenåringsfest. Eldst i feltet var ekteparet Tor Erling og Gerd Karin Johansen på henholdsvis 54 og 51 år. De to yngste i feltet var Christian Gammelgaard Olesen fra Craft og russeren Vladimir Levchenko fra Garmin. Begge var 30 år.


Offroadfinnmark er et ekstremt utholdenhetsritt  for lag med  to eller tre deltakere på mountainbike. Med start og mål i Alta sykles det  i det ensomme og barske villmarksterrenget  på to distanser - Offroadfinnmark300 og Offroadfinnmark700. Rittet, som stiller store krav til rytternes fysiske og mentale overskudd, samler hvert år flere av verdens beste utholdenhetsryttere.

No comments: