13.1.16

Møte mellom OF og OV 6/7 januar 2016

Oddleif Nybakke fra Offroad Valdres forteller :

Jeg og Ole Christan reiste fra Fagernes kl 0600 onsdag, som vanlig gikk praten livlig. I bilen til Gardermoen løste vi mest verdensproblemer, og ettersom vi skulle fly i to timer hadde vi god tid til de siste forberedelser på flyet. Vi satte opp en del punkter som vi ønsker å få svar på, men vi var veldig usikker på hva som møtte oss. Vi har liksom bare kuppet en suksesshistorie, men de har jo invitert oss til samarbeid så ille kunne det ikke være. Dette pga en e-post OC hadde sendt til dem, der vi fortalte dem om våres tanker og idéer.

Offroad Finnmark Offroad Valdres Full Rulle
Vi blir møtt av Conny (Conny er fast ansatt og jobber med alt) på flyplassen, og allered kl 1100 er vi i gang med møtevirksomheten, samtidig som Conny byr oss på en enkel lunch. Etter hver kommer daglig leder for SmartDok og vi får høre litt om livetracking utfordringene. Ferden går videre til en liten nisje sportsbutikk som heter Full Rulle ( ikke kjedetilknytning) som er en av deres hovedpartnere. Full Rulle betaler ingen ting men de stiller med gratis sykkelservice, og drifter den delen av arrangementet.

Etter et raskt møte der er det tid for arbeidsmiddag med Conny og daglig leder Jørund i Offroad Finnmark. Vi spiser grillet tørrfisk, og jeg OC er i himmelriket. Dette var  fantastisk. Vi var nok skjønt enige om at en rødvin hadde smakt til dette. Pga av at daglig leder Jørund Greibrokk er en travel mann,  så ble dette et meget effektivt møte der vi fikk spikret ett offisielt samarbeid mellom OF og OV. (Jørund Greibrokk er Assisterende Instituttleder HHT.)

Klokken 1840 var møtet over, avtalen var at vi måtte møte kledd til fatbike tur kl 1910 i resepsjonen på hotellet. Her gikk det i ett, vi har ennå ikke hat en pause fra kl 0600….Men siden vi jobber gratis, så er det viktig å være effektive :-)

Hverken jeg eller OC hadde gledet oss voldsomt til fatbike tur i 22 minus. Begge hadde sommer-sykkelsko. Trubaduren hadde allerede begynt i baren, da vi sto klare for å ut i kulden. Vi ble møtt av en trivelig kar som heter Jon Vidar. Jon Vidar er han som legger rutene i OF, Jon Vidar er også rektor på Alta vgs og er en skikkelig friluftsmann.

Offroad Finnmark Valdres Fatbike Alta
Jon Vidar tok oss med til Bente (vinner av mix  of300 i 2015), der skulle vi låne en fatbike, samt at vi skulle starte turen der. Bak huset hennes gikk lysløypa, forøvrig ei skiløype som gikk gjennom hele sentrum i Alta. Jeg og OC var nok litt lunkne (eller kalde) på det tidpunktet. Hvor spennende er det å kjøre fatbike i ei lysløype? Men hvor feil kan vi ta? Med 150 fatbike sykkelister i Alta, så var ikke skiløypa noe tema. De hadde laget egne løyper ved å gå på truger med bildekk bak, og snøskuter på en del plasser. Vi kjørte med egen lykt, det var en fantastisk løype som var bygd på en genial måte. Kulda var med ett glemt, og vi var i himmelriket igjen. Jeg og OC boblet over av idéer, og fatbike kom plutselig på handlelista. For en en opptur! Dette er idéer vi skal jobbe videre med Valdres.  For dem som lurer, ja vi så nordlyset.

Blide og fornøyde kom vi tilbake til start der Bente bor. Nå gledet jeg og OC oss til barbesøket. Men neida, Jon Vidar visste at Bente hadde bursdagslag, og da måtte det være mye god mat der. Vi dundre svette inn i stua, og i det vi får åpnet våre stivfrosne øyne så stirrer omtrent 15 damer og en Gordon-setter (var forresten en hunn det også) på oss . Dette var en sprek gjeng, og de fleste av de var med i en jentegruppe som kaller seg 71 grader nord klubben. Hilde som også var der, var deltaker i 71 grader Nord 2015.
Vi fikk god varm suppe, nydelig kaffe og bursdagskake. OC hintet  om konjakk på dette tidspunkt. Dette ble et meget nyttig  og hyggelig møte, dette var damer som hadde kjørt of300 flere ganger. Vi fikk masse tips som vi kan ta med oss videre. Best av alt, de ønsker å besøke oss i Valdres.

Offroad Finnmark Valdres AltaKlokken 2338 leverer Jon Vidar oss på hotellet, nå har vi holdt på i 18 timer. Nå må vi i baren, bare en rask dusj først. Etter 10 min banker OC på, vi ender opp med ett par Mack øl hver på hotellrommet sammen med 2 poser tørrfisk snacks. Barturen får vi ta neste gang vi er Alta, for er det en ting som er sikkert dit skal vi tilbake sommer som vinter.

Neste morgen en lang hotellfrokost, møte med lokalavisen og Conny kl 0930. Møtet ble avsluttet klokken 1100, og vi reiser til flyplassen med taxi kl 1110. Flyr avgårde fra Alta klokken 1140. På flyreisen hjem bruker vi en time på evaluering av de viktigste punktene. Men de små hodene våres stappfulle av inntrykk fra det siste døgnet.

Konklusjonen er kort og grei. Dette overgikk alle forventninger.